RIMAC POD PRITISKOM JAVNOSTI: PARE JE DOBIO A OD OBEĆANIH ROBOTAKSIJA – NI TRAGA NI GLASA

RIMAC POD PRITISKOM JAVNOSTI: PARE JE DOBIO A OD OBEĆANIH ROBOTAKSIJA – NI TRAGA NI GLASA

Nakon što su im početkom 2021. godine iz Ministarstva saobraćaja ministra Olega Butkovića, kao jedinoj privatnoj firmi, “pokucali” na vrata, Rimčeva firma izradila je fakturu i prezentirala prototip. No, to uopće nije bio prototip jer nije sam vozio, već je prezentacijskim vozilom na električni pogon upravljano daljinski, piše index.hr.

DVIJE I PO GODINE NISU RADILI NA PROJEKTU PROTOTIPA

U vrijeme kada su uvršteni u program NPOO-a, Rimčeva firma nije imala ni Studiju izvodljivosti već je ona izrađena naknadno, saznaju Index istrage. Javnost nikada nije vidjela prototip, nije ni mogla jer on do danas nije dovršen.

Kao glavni razlog što se dvije i po godine nije radilo na glavnom projektu, firma Project 3 Mobility navodi kako im je tek krajem maja ove godine Evropska komisija odobrila podršku što je označilo početak projekta.

  • To odobrenje smatra se službenim početkom rada na glavnim projektnim aktivnostima – tvrde iz firme Project 3 Mobility za Index. Naime, od 2021. godine kada je predstavnicima Ministarstva pokazan automobil na daljinski, do kraja maja ove godine nije uopće rađeno na samom automobilu koji predstavlja glavni projekt.

Vlada Andreja Plenkovića također je od Evropske komisije zatražila odgodu za projekt robotaksija, navodeći isti razlog – sporu EU birokratiju. Tu tezu, da se nije moglo krenuti u glavni projekt, pobija službeni vladin dokument u kojem stoji da je rad na izradi robotaksija mogao započeti još u maju 2021. godine, a ne čekati odobrenje EU, piše Index.

VLADINI SLUŽBENICI SAMO SU IM JEDNOG DANA NAJAVILI DOLAZAK

U martu 2021. godine vlada Andreja Plenkovića predstavila je nacrt projekta Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) koji je zamišljen da se provodi u razdoblju od 2021. do 2026. godine. Rimčeva sestrinska firma Project 3 Mobility jedina je privatna firma u Hrvatskoj koja je izravni korisnik NPOO-a. Bitno je naglasiti da vlada u slučaju NPOO-a nije provodila natječaj niti je bilo poziva poduzetnicima da se prijave na projekte kako bi konkurisali za bespovratne iznose od ukupno 6.3 milijarde eura.

Iz krugova Mate Rimca tvrde kako su se vladini službenici iz Ministarstva saobraćaja jednostavno jednog dana pojavili na njihovim vratima te da su mislili kako je riječ o proceduri koju osim njih prolaze i druge hrvatske privatne firme koje se bave inovacijama.

Predstavnicima Ministarstva saobraćaja rekli su kako mogu stvoriti funkcionalno autonomno vozilo i cjelokupnu infrastrukturu za njegovo korištenje u svega par godina. Obećali su autonomno vozilo pete razine – vozilo kojim potpuno upravlja umjetna inteligencija dok vozač apsolutno ništa ne radi.

RIMAC POD PRITISKOM JAVNOSTI: PARE JE DOBIO A OD OBEĆANIH ROBOTAKSIJA – NI TRAGA NI GLASA
Facebook

INICIJALNA FLOTA OD 700 AUTONOMNIH ELEKTRIČNIH VOZILA DO 2025. GODINE

Takva autonomna vozila, stoji u NPOO-u, koristit će se poput taksija i biti integrirana s javnim prevozom Grada Zagreba. Planirani ukupni troškovi projekta iznosili su 452 miliona eura, od kojih se iz javnih sredstava planiralo izvući 197 miliona eura. Razliku bi, prema službenom dokumentu, pokrili privatni investitori.

Projekt je trebao dovesti do izgradnje inicijalne flote od 700 autonomnih električnih vozila koja je planirana za Zagreb. Serijska proizvodnja tih 700 automobila planirana je za 2024., te ona neće biti finansirana iz javnih sredstava.

Vozila su se trebala zatim serijski proizvesti te su se do 2025. godine trebale pokrenuti komercijalne usluge s punom funkcionalnošću u Zagrebu.

PREZENTACIJSKO VOZILO NA KOJEM SE NIJE RADILO DVIJE I PO GODINE

U vrijeme kada je projekt Project 3 Mobility razmatran kao korisnik NPOO-a, Rimčeva firma nije imala studiju izvodljivosti tog projekta. Tada nisu imali ni pogon u kojem bi se izrađivali ti automobili, a nemaju ga ni danas. Naime, prema dokumentu morali su prošle godine imati tzv. Centar mobilnosti te početi izrađivati verifikacijske prototipe kao i projektiranu liniju za serijsku proizvodnju.

Centar mobilnosti danas ne postoji, nisu izrađeni verifikacijski prototipi (trebalo ih je biti 60-ak) pa tako i linije za serijsku proizvodnju. Jedino što su imali 2021. godine, a manje-više i danas, “inicijalni” je prototip samovoznog taksija na kojem se nije radilo od početka 2021. godine. I to na daljinski.

PROJECT 3 MOBILITY: POKAZALI SMO IM VOZILO KOJE NEMA FUNKCIONALNOST VOZILA

Taj inicijalni prototip s početka 2021. godine bilo je vozilo na električni pogon, nije imalo volan ni papučice gasa, no nije bilo ni autonomno vozilo već se kretalo uz navođenje daljinskog upravljača.

U odgovoru na upit Indexa iz firme Project 3 Mobility kazali su kako je vladinim službenicima pokazano “prezentacijsko vozilo koje nema funkcionalnosti vozila već se izrađuje u prezentacijske svrhe”. Za Ministarstvo je bilo ključno Rimčevo “akumulirano iskustvo u automobilskoj industriji”

Ministarstvo saobraćaja iz Indexa su upitali na kojim im je način i gdje prezentiran taj inicijalni prototip te postoji li eventualno zapisnik o pregledu prototipa, no nisu htjeli odgovoriti. Koji su to činovnici koji su odlučili vjerovati Rimcu, u Ministarstvu Olega Butkovića također ne žele reći. Ne žele reći ni nikakve detalje o toj famoznoj prezentaciji na temelju koje su se odlučili finansirati ovaj projekt, piše Index.

Iz Ministarstva su tek priznali da su predstavnici firme Project 3 Mobility pokazali “prezentacijsko vozilo”, a da studije izvodljivosti nije bilo. U službenom vladinom dokumentu, vezano za odobrenje projekta, doslovno stoji da se prezentirani dokumenti (procjena troška Istraživanja, razvoja i pripreme proizvodnje vozila nove mobilnosti i prateće infrastrukture), mogu smatrati relevantnima iako nema studije izvodljivosti.

TVRDE DA NISU MOGLI RADITI NA PROJEKTU ZBOG BIROKRACIJE EU

Ništa od toga nije gotovo, a ni prezentirano. Kao što je poznato, nisu počeli nikakvi radovi na izgradnji infrastrukture, odnosno Centra mobilnosti koji je zamišljen kao terminal na kojem će se autonomna vozila puniti, odakle će kretati i kamo će se vraćati.

Trebalo je to biti gotovo prošle godine kada je trebala započeti i izrada verifikacijskih prototipova koji su trebali biti gotovi početkom sljedeće godine. Evo kako kašnjenje objašnjavaju iz tvrtke Project 3 Mobility odgovarajući na upit Indexa gdje je prezentacijski i verifikacijski prototip:

  • P3 je tek krajem maja dobio odobrenje podrške za projekt od strane Evropske komisije, a to odobrenje smatra se službenim početkom rada na glavnim projektnim aktivnostima. Dobivanje odobrenja trajalo je gotovo dvije godine i niti jedna kompanija ili institucija u Hrvatskoj nikada nije prošla kroz ovako detaljni postupak – stoji u odgovoru u kojem se naglašava kako je fokus ove firme i dalje na zadržavanju krajnjeg roka početka pružanja usluge korisnicima u 2026. godine.

Iz odgovora se može zaključiti kako su tek od svibnja ove godine mogli krenuti s radom na glavnom projektu – autonomnom automobilu. To mišljenje, da se nije moglo raditi na glavnom projektu sve do maja ove godine, dijeli i vlada Andreja Plenkovića, navode.

(E.F. / Index.hr)

The post RIMAC POD PRITISKOM JAVNOSTI: PARE JE DOBIO A OD OBEĆANIH ROBOTAKSIJA – NI TRAGA NI GLASA first appeared on Hayat.ba.

hayat.ba

DRUGI UPRAVO ČITAJU

Možda vas zanima