Japan je pojačao svoje aktivnosti da kompanije uvedu četvorodnevnu radnu sedmicu, ali se ti napori suočavaju sa velikim izazovima u zemlji poznatoj po svojoj radoholičkoj kulturi.
Japanska vlada je nedavno pokrenula kampanju „reforme stila rada“ čiji je cilj promovisanje fleksibilnih radnih aranžmana, kraćeg radnog vremena i ograničenja prekovremenog rada. Kako bi dodatno podstakla ovu inicijativu, tamošnje ministarstvo rada počelo je pružati subvencije i besplatne konsultantske usluge.
Ovaj potez označava usaglašeniji napor nakon što je vlada prvi put podržala ideju kraće radne sedmice 2021. godine. Ipak, koncept polako dobija na snazi.
„Razlozi zbog kojih Japanci rade dugo su kulturni i društveni; te stvari se ne mijenjaju brzo”, rekao je Tim Kreg, stručnjak sa višegodišnjim iskustvom u najprestižnijim poslovnim školama u Japanu.
Prema Ministarstvu zdravlja, rada i socijalne pomoći, samo oko 8% kompanija u Japanu dozvoljava zaposlenima uzimanje tri ili više slobodnih dana svake sedmice.
Kulturološki aspekt
Kreg ističe da Japanci vezuju rad za pozitivan aspekt života, ali društveni pritisak takođe igra značajnu ulogu.
“Ako odu kući ranije, kolege ih iskosa pogledaju i povećava se radni teret na preostalima. To nije prijatan osjećaj”, objasnio je Kreg.
Većina Japanaca svoje društvene interakcije ostvaruje na radnom mjestu, gdje su spremni ostati duže kako bi pomogli timu i prisustvovali kompanijskim večerama, primijetio je Martin Šulc iz Fujitsu-a.
Prošlog oktobra, ministarstvo zdravlja objavilo je godišnju bijelu knjigu o pretjerano dugom radnom vremenu u Japanu i njegovoj vezi s depresijom i karoshijem. Statistika pokazuje porast samoubistava povezanih sa karoshijem, ali promjene su sporije nego što se očekivalo.
„Mislim da će Japancima trebati vremena da se prilagode četvorodnevnoj radnoj sedmici, jer nisu navikli na fleksibilnost“, rekao je Hiroši Ono sa Hitotsubashi univerziteta.
Kompanije poput Microsoft Japana su primjeri koje su uvele četvorodnevnu radnu sedmicu. Tradicionalne japanske kompanije još uvijek oklijevaju.
Brokerska firma SMBC nudi četvorodnevnu radnu sedmicu zaposlenima, ali sa određenim ograničenjima. Unatoč manjoj stopi usvajanja, inicijativa je važna za postizanje ravnoteže između posla i privatnog života.
Koncept karoshija nije jedinstven za Japan, ali je prisutan i u drugim zemljama. Važnost ovog problema prepoznaje se i na globalnom nivou.
Izvor: ( investitor.me / Znamo.ba )